úterý 7. května 2013

Za kvalitu a značku ručíme


Souběžně s bangladéšskou tragedií v textilce, při níž zahynulo na 600 dělníků, vyplavali na povrch i jiné skutečnosti.

Globální "značkové" korporace, které nás v drahých reklamních kampaních přesvědčují o kvalitě a výjmečnosti svých produktů, šijí ve stejné továrně jako řetězec Primark, totální low cost, ve kterém se dá tričko pořídit za 50 Kč.

Naproti tomu značka Benetton prodává tričko ze stejné továrny, ze stejné látky, vyrobené stejným dělnikem, na stejných strojích a ve stejných podmínkách za "pouhých" 1 590 Kč.

Předpokládáme-li, že Primark musí mít na onom tričku minimálně 100% marži, lze odvodit náklad na cca 25 Kč/kus. Za tohoto předpokladu asi budu muset přehodnotit svůj postuj k energetickým a jiným zlodějům, jelikož neodolatelné zboží made by Benetton je zatíženo opravdu stylovým ziskem 6 360%.

Nedělám si rozhodně iluze o jiných značkových výrobcích, ostatní na tom nebudou o moc hůře, osobně si ale tričko příště koupím na tržnici, banglabéšský dělník o práci nepřijde a já ušetřím.

Naprostou ironií osudu pak zůstává, že firma, která má ve své "barevné marketingové kampani -United Colors of Benetton" zastoupenu celou řadu etnických skupin, mnohdy současně na jediném plakátu a vydává se za multikultirní společnost, nechávává svůj textil šít "barevné" dělníky (omlouvám se všem bangladéšským pracujícím), v zájmu maximalizace zisku pro bílé majitele, tomu říkám United Colors.

Žádné komentáře:

Okomentovat